Badania
zastosowania regulatora PID, filtrów FIR oraz Kalmana do sterowania
czterowirnikowym pojazdem latającym
Rozpiętość
ramion: 580mm Waga:
1kg Zasilanie:
11.1V Silniki
BLDC: TurboJet - C2822/27 Prędkość
obrotowa: 13200 obr/min Łopatki
śmigieł: GEMFAN 9"x4.7" Sterownik:
STM32F4 |
|
W pracy przedstawiono podział
wielowirnikowych pojazdów latających oraz inne konstrukcje wykonane na świecie
czterowirnikowych pojazdów latających. Przeanalizowano działanie filtrów FIR
oraz Kalmana. Zawarty został również opis budowy i zasady działania dwóch
najczęściej używanych czujników tego typu: akcelerometru oraz żyroskopu.
Dodatkowo opisano budowę oraz sposób sterowania silnikami BLDC. Ostatnim elementem jest analiza użytych interfejsów
komunikacyjnych USART oraz I2C. W kolejnym rozdziale opisano budowę
konstrukcji czterowirnikowego pojazdu latającego oraz stanowisko na którym
zostały przeprowadzone badania. W trzecim rozdziale ukazano schemat układu oraz
projekt obwodów drukowanych wykonanych przez autora. Przedostatni rozdział
opisuje napisany program służący do kontroli nad czterowirnikowym pojazdem
latającym oraz wizualizacji pojazdu w przestrzeni. Ostatni rozdział opisuje
przebieg oraz wyniki badań. W pierwszej kolejności przebadano oraz dobrano
wartości filtra FIR. Drugim w kolejności był filtr Kalmana. Po dobraniu filtrów
zostały strojone regulatory PID dla każdej z osi osobno. Przedstawiono oraz
porównano przebiegi dla różnych nastaw. Poniżej przedstawiono wybrane wykresy
pokazujące wpływ parametrów na badane filtry.
Przebieg
przyspieszenia podczas trwania ruchu oraz odpowiedź filtru FIR przy nastawie
0.9
Przebieg
przyspieszenia podczas trwania ruchu oraz odpowiedź filtru FIR przy nastawie
0.01
Wyjście w filtru
Kalmana przy nastawie 0.9 i 0.09512